יום חמישי, 30 בינואר 2014

שיר אהבה טרי



(לפעמים יש תקלה בסרטון היוטיוב הזה. במקרה כזה אפשר לנסות גרסאות אחרות)

מבנה מוזיקלי מורכב ומשמעותי איננו נחלתם הבלעדית של המלחינים הקלאסיים, אלא הוא חלק מהותי כמעט בכל סוג של מוזיקה. נביא כאן לדוגמא שיר של שלמה גרוניך - "שיר אהבה טרי" - וננתח בקצרה את המבנה.

(1) בואי ילדה
(2) בואי עכשיו
(3) בואי ונעוף כמו ציפורים
(4) בואי ונבנה לנו חיים אחרים
(5) בואי ונאהב כמו ילדים
שיר קצר זה מורכב מחמישה משפטים, וכמוהו גם הלחן. בין כל משפט יש הפסקה ל"נשימה". בכל ביצוע של השיר (ויש רבים כאלה), פשוט שרים אותו פעם אחר פעם, לפעמים תוך שינויים מסוימים בנגינה ולפעמים אפילו ללא כל שינוי, ותמיד ישנה הרגשה כאילו אפשר להמשיך עוד ועוד.



המלחין, לפני שהתחיל לשים עדשות.

כעת נראה כיצד המבנה הכללי של השיר מופיע במבנה המיניאטורי של כל מוטיב במנגינה (אגב, לעיקרון הנפוץ הזה קוראים פרקטל). לנוחותכם מופיע תרשים בהמשך.
לכל משפט מחמשת המשפטים המרכיבים את המנגינה (נכנה אותם 1-5) יש מבנה זהה מבחינת הכיווניות: מבנה של גל. הוא מתחיל למטה, עולה לשיא ואז חוזר; והתנועה הדרגתית ולא פתאומית (אין הכוונה לגל מתנפץ אל החוף אלא גל חולף, כמו של אוהדים באיצטדיון...).
המבנה אמנם זהה, ובכל זאת יש הבדל בין המשפטים:
משפט 1 מורכב ממוטיב קצר (נכנה אותו מוטיב א');
משפט 2 הוא חזרה מדויקת על מוטיב א';
משפט 3 מתחיל כמו מוטיב א', ואז מפתיע ועובר למוטיב חדש (נכנה אותו מוטיב ב');
משפט 4 הוא חזרה כמעט מדויקת על מוטיב ב';
משפט 5 הוא חזרה מדויקת על מוטיב ב'.
לסיכום, המבנה הוא משהו כמו  א-א-אב-ב-ב. זה נראה ככה:
מבנה המנגינה של "שיר אהבה טרי". המספרים מייצגים את המשפטים.

שימו לב: משפט 1 מתחיל נמוך ועדין, משפט 2 עולה, משפט 3 מגיע לשיא מבחינת הגובה וההבעה, משפט 4 מתחיל לרדת ומשפט 5 מסיים למטה. צורת גל מושלמת. אם הייתי מנסה לצייר את זה כמו פרקטל, זה היה יוצא משהו כזה:


גל זו צורה שמתאימה מאוד לבטא רגש עדין. העליה מתארת התרגשות, והירידה - רגיעה. שימו לב שבכל ביצוע טוב, זה יתבטא בפועל בשירה ובנגינה. בניגוד לרגש סוער או מתפרץ, הגל תמיד נבנה בהדרגה ומסתיים בהדרגה, בעדינות. המוזיקה מתארת בשיר הזה התרגשות מאוד עדינה ונוגעת, לא פורצת גבולות מצד אחד אבל גם ממש לא אדישה מצד שני. 'עדינות במתח גבוה'. המסר הזה עובר באמצעות הצורה בה המלודיה כתובה - גלים קטנים של התרגשות, שמצטרפים כולם יחד לצורה גדולה של גל. בביצוע, כשחוזרים על המנגינה שוב ושוב, נוצרים גלים איטיים וסוחפים של רגש.


לאור המבנה הזה, החזרה על השיר פעמים רבות היא דבר המתבקש מאליו...