יום חמישי, 2 בינואר 2014

Clair de lune





אור הירח!
קשה לאמוד את כמות היצירות שנקראות בשם הזה (החל מבטהובן ועד לאביב גפן). מצד שני, נראה שמלחינים שומרים את השם הזה בדרך כלל ליצירות יפות במיוחד. כי הרי מה יותר ייחודי ומעורר השראה מאורו הקסום של ירח מלא בשעת לילה מאוחרת? אתה לא יכול לכתוב יצירה בינונית ולקרוא לה 'אור הירח'. זה פשוט לא מסתדר.


היצירה שנאזין לה הפעם שייכת למלחין הצרפתי קלוד דביסי (Claude Debussy), שחי בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. דביסי הוא מלחין ייחודי, מכיוון שהוא מהווה (לדעתי) 'אסכולה מוזיקלית של אדם אחד'. הסגנון שהוא יצר נחשב לזרם בפני עצמו במוזיקה, המכונה 'אימפרסיוניזם' (מתוך הקבלה לאימפרסיוניזם החזותי), למרות שאין אף מלחין אחר (כולל ראוול!) שמלחין בצורה כזו. כך, ליצירות של דביסי יש צבע ייחודי שקל לזהות. המוזיקה שלו מתאפיינת בתחושה של ריחוף ומין עמימות ורכות, שנוצרות הודות להרמוניות המיוחדות שהוא פיתח [למתקדמים - האפקט הזה נוצר בעיקר הודות לשימוש שלו בכלים מודאליים, שמרככים ומטשטשים את הנוקשות הטונאלית].

'אור הירח', או Clair de lune (תודו שבצרפתית זה נשמע יותר טוב!), היא הפרק השלישי מתוך הסוויטה לפסנתר המקסימה של דביסי שנקראת Suite Bergamasque. הפרק הזה הוא אחת היצירות הכי מוכרות של דביסי.

יצירה אימפרסיוניסטית אופיינית: 'התרשמות זריחה' של קלוד מונה (1873). באדיבות האינסופית של ויקיפדיה
אימפרסיוניסטים אוהבים להנציח רגעים (בניגוד לסיפורים, למשל). הם אוהבים לשחק עם צבעים וגוונים, ולתאר תנועה זורמת. והם לא אוהבים גבולות ברורים מדי. זה הכל חלק מה'התרשמות' (Impression) של הרגע, שכל כך משכה אותם והלהיבה את דמיונם. הציור של מונה המצורף כאן הוא דוגמה מצוינת לכך.
כעת נקל להבין למה נוהגים לראות את דביסי כאימפרסיוניסט (למרות שהוא עצמו התנגד לכך נחרצות). האזינו ליצירה: היא מבקשת לתאר את הרגע הזה, של ירח זורח באור חיוור, בדממת הלילה. בהתחלה (0:00-1:06) תיאור הירח עצמו [נושא ראשון המורכב משתי קולות - טרצות]. הקשיבו איך האור כאילו נשפך מהירח אל הארץ (1:45-1:54), ואז מתחיל לשטוף ולהאיר את הרחובות [נושא שני - תנועה זורמת!]. הוא שוטף והולך, והעיר, שאנו רגילים לראות אותה באור יום, מוארת באור הירח, וכל דבר מקבל משמעות חדשה ושונה. לבסוף, ישנה חזרה על הנושא הראשון (3:09), אולם בהרמוניה שונה [משחק גוונים!].
שימו לב, בשמיעה חוזרת, איך דביסי נזהר בכל רגע שלא לבצע 'קפיצות' גדולות מדי במרקם היצירה. הכל נבנה לאט ובהדרגתיות, ועובר בצורה חלקה לחלוטין. חדי שמיעה ישימו לב שאפילו ההרמוניות כמעט תמיד נעות בצעדים רכים ולא בקפיצות [ללא גבולות חדים!].

אגב, זאת עוד יצירה יחסית מוקדמת של דביסי, ובהמשך הוא כתב יצירות בהם המאפיינים האימפרסיוניסטיים באים לידי ביטוי באופן מובהק הרבה יותר. אחרי זה, אני באמת לא יודע מה היה לדביסי נגד אלו שראו אותו כאימפרסיוניסט...